Print

BBC: Strategisch en financieel beleid

De beleids-en beheerscyclus (BBC) omvat de regels over de strategische planning en het financieel beheer van de lokale besturen. Het bepaalt hoe het meerjarenplan, het budget en de jaarrekening eruit zien en hoe de boekhouding wordt gevoerd. Het gaat over de wijze waarop gemeenten, OCMW’s, provincies en hun publiekrechtelijke verzelfstandigde entiteiten hun beleid voorbereiden, budgetteren, uitvoeren, opvolgen en evalueren. Niet enkel de financiële aspecten van de beleidsvoering komen daarbij aan bod, maar ook de inhoudelijke planning (beleidsdoelstellingen,actieplannen, acties…), de uitvoering en de evaluatie. Het gaat dus om veel meer dan de boekhouding of het financieel instrumentarium.

Wil u op hoogte blijven van het nieuws over BBC op deze website? Schrijf u dan hier in op onze nieuwsbrief.

Nieuws & artikels

Meer lezen

Omzendbrief strategische meerjarenplannen 2020-2025

De lokale en provinciale besturen zijn volop bezig met de opmaak van hun meerjarenplan 2020-2025. Ze maken dat meerjarenplan op volgens de aangepaste regelgeving over de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020). De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 brengt een aantal belangrijke punten onder de aandacht waarmee de besturen rekening moeten houden.

Publicatiedatum
vrijdag 10 mei 2019
Meer lezen
Meer lezen

Presentaties studiedag 'Lokale autonomie en verantwoordelijkheid: beleidsmatige en financiële consolidatie'

ABB organiseerde op 14 maart (Leuven) en 5 april 2019 (Gent) twee studiedagen over beleidsmatige en financiële consolidatie voor lokale besturen. Een onderzoeksteam onder leiding van Prof. dr. Johan Christiaens (UGent) en Prof. dr. Geert Bouckaert (KULeuven) lichtte op deze studiedagen haar onderzoek toe naar de mogelijkheden voor een geconsolideerde lokale rapportering, alsook de praktijkmatige toepassing van de BBC-methodologie bij het beleidsproces. Bekijk de presentaties!

Publicatiedatum
maandag 8 april 2019
Meer lezen
Meer lezen

Vernieuwing digitaal loket: instellen rechten

Vanaf maandag 10 september steekt het digitaal loket in een nieuw jasje. Dit doen we om de dienstverlening van ABB te verbeteren en digitaal te kunnen verruimen. Het digitaal loket laat lokale besturen nu al toe om besluiten, overzichtslijsten en BBC-rapportering digitaal te bezorgen.

Nieuw is dat we het mandatenbeheer integreren in het loket. De huidige functionaliteiten blijven dan weer behouden. Bovendien zal de 'look & feel' een stuk frisser ogen.

Iedere organisatie die gebruik maakt van het loket moet rechten toekennen aan de medewerkers die het nieuwe loket en bijhorende toepassingen zullen gebruiken. Lokale beheerders kunnen dit nu al doen zodat medewerkers vanaf de overschakeling onmiddellijk kunnen inloggen in de nieuwe toepassing.

Publicatiedatum
vrijdag 31 augustus 2018
Meer lezen

Recente FAQ's